کتاب مقدس، ترجمۀ معاصر | 2.Mose 35

2.Mose 35 | کتاب مقدس، ترجمۀ معاصر

مقررات روز سبت

1 موسی تمام قوم اسرائيل را دور خود جمع كرد و به ايشان گفت: «اين است دستوراتی كه خداوند به شما داده است تا از آن اطاعت كنيد: 2 فقط شش روز كار كنيد و روز هفتم را كه روز مقدس خداوند است استراحت و عبادت نماييد. هر كس كه در روز هفتم كار كند بايد كشته شود. 3 آن روز در خانههايتان حتی آتش هم روشن نكنيد.»

هدايا برای خيمهٔ عبادت

4 سپس موسی به قوم اسرائيل گفت: «خداوند فرموده كه 5 از آنچه داريد برای او هديه بياوريد. هدايای كسانی كه از صميم قلب هديه میدهند بايد شامل اين چيزها باشد: طلا، نقره، مفرغ؛ 6 نخهای آبی، ارغوانی و قرمز؛ كتان لطيف؛ پشم بز؛ 7 پوست قوچ كه رنگش سرخ شده باشد و پوست خز؛ چوب اقاقيا؛ 8 روغن زيتون برای چراغها؛ مواد خوشبو برای تهيهٔ روغن مسح؛ بخور خوشبو؛ 9 سنگ جزع و سنگهای قيمتی ديگر برای ايفود* و سينهبند كاهن.

مقررات ساختن عبادتگاه

10 «شما ای صنعتگران ماهر، بياييد و آنچه را كه خداوند امر فرموده است، بسازيد: 11 خيمهٔ عبادت و پوششهای آن، تكمهها، چوببست خيمه، پشتبندها، ستونها و پايهها؛ 12 صندوق عهد و چوبهای حامل آن، تخت رحمت، پردهٔ حايل بين قدس و قدسالاقداس؛ 13 ميز و چوبهای حامل آن و تمام ظروف آن، نان مقدس؛ 14 چراغدان با چراغها و روغن و لوازم ديگر آن؛ 15 قربانگاه بخور و چوبهای حامل آن، روغن تدهين و بخور خوشبو؛ پردهٔ در ورودی خيمه؛ 16 قربانگاه قربانی سوختنی، منقل مشبک مفرغی قربانگاه و چوبهای حامل با تمام لوازم آن؛ حوض مفرغی با پايهٔ آن؛ 17 پردههای دور حياط، ستونها و پايههای آنها، پردهٔ در ورودی حياط؛ 18 ميخهای خيمه و حياط خيمه و طنابهای آن؛ 19 لباسهای بافته شده برای خدمت در قدس يعنی لباس مقدس هارون كاهن و لباسهای پسرانش.»

قوم هديه تقديم میكنند

20 پس تمام قوم اسرائيل از نزد موسی رفتند، 21 اما كسانی كه تحت تأثير قرار گرفته بودند با اشتياق بازگشتند و هدايايی برای آماده ساختن لباسهای مقدس، خيمه و وسايل مورد نياز جهت خدمت در آن، با خود آوردند تا به خداوند تقديم كنند. 22 مردان و زنان با اشتياق زياد آمدند و جواهراتی از قبيل سنجاق، گوشواره، انگشتر، گردنبند و اشیا ديگری از طلا تقديم كردند. 23 برخی نيز نخهای آبی، ارغوانی و قرمز؛ كتان لطيف؛ پشم بز؛ پوست سرخ شدهٔ قوچ و پوست خز آوردند. 24 عدهای ديگر نقره و مفرغ به خداوند تقديم كردند. بعضی هم چوب اقاقيا برای ساختن خيمه با خود آوردند. 25 زنانی كه در كار ريسندگی مهارت داشتند، نخهای آبی و ارغوانی و قرمز و كتان لطيف و پشم بز ريسيدند و آوردند. 27 بزرگان قوم، سنگ جزع و سنگهای قيمتی ديگر برای تزيين ايفود و سينهبند كاهن آوردند، 28 و نيز عطريات و روغن برای روشنايی و روغن مسح و بخور معطر. 29 بدين ترتيب تمام مردان و زنان بنیاسرائيل كه مشتاق بودند در كاری كه خداوند به موسی امر فرموده بود كمک كنند، با خرسندی خاطر هدايای خود را به خداوند تقديم كردند.

صنعتگران هنرمند

30 سپس موسی به قوم گفت: «خداوند، بصلئيل (پسر اوری) را كه نوهٔ حور و از قبيلهٔ يهودا است برگزيده و او را از روح خود پر ساخته است و حكمت و توانايی و مهارت بخشيده، تا خيمهٔ عبادت و تمام وسايل آن را بسازد. 32 او در ساختن ظروف طلا و نقره و مفرغ، 33 همچنين در كار خراطی و جواهر سازی و هر صنعتی استاد است. 34 خدا به او و اهولياب (پسر اخيسامک از قبيلهٔ دان) استعداد تعليم دادن هنر به ديگران را عطا فرموده است. 35 خداوند به آنها در كار طراحی، نساجی و طرازی پارچههای آبی، ارغوانی، قرمز و كتان لطيف مهارت خاصی بخشيده است. ايشان صنعتگران ماهری هستند.