کتاب مقدس، ترجمۀ معاصر | 4.Mose 4

4.Mose 4 | کتاب مقدس، ترجمۀ معاصر

وظايف بنیقهات

1 سپس خداوند به موسی و هارون فرمود: «بنیقهات را كه طايفهای از قبيلهٔ لاوی میباشند، بشمار. 3 اين سرشماری از تمام مردان سی ساله تا پنجاه ساله كه میتوانند در خيمهٔ عبادت خدمت كنند به عمل آيد. 4 وظايف مقدس ايشان از اين قرار است: 5 وقتی كه اردو بخواهد حركت كند، ابتدا هارون و پسرانش بايد به خيمهٔ عبادت داخل شوند و پردهٔ حايل را پايين آورده، صندوق عهد را با آن بپوشانند. 6 سپس پرده را با پوست بز پوشانيده، يک پارچهٔ آبی روی پوست بز بكشند و چوبهای حامل صندوق عهد را در حلقههای خود قرار دهند. 7 «بعد ايشان بايد يک پارچهٔ آبی روی ميزی كه نان مقدس بر آن گذارده میشود كشيده، بشقابها، قاشقها، كاسهها، پيالهها و نان مقدس را روی آن پارچه بگذارند. 8 سپس يک پارچهٔ ارغوانی روی آن كشيده، آنگاه پارچهٔ ارغوانی را با پوست بز بپوشانند و چوبهای حامل ميز را در حلقهها جای دهند. 9 «پس از آن بايد چراغدان، چراغها، انبرها، سينیها و ظرف روغن زيتون را با پارچهٔ آبی بپوشانند. 10 تمام اين اشیا را بعداً در پوست بز پيچيده، بسته را روی يک چهار چوب حامل قرار دهند. 11 «آنگاه يک پارچهٔ آبی روی قربانگاه طلايی بكشند و آن را با پوست بز پوشانيده، چوبهای حامل را در حلقههای قربانگاه بگذارند. 12 كليهٔ وسايل باقيماندهٔ خيمهٔ عبادت را در يک پارچهٔ آبی پيچيده، آن را با پوست بز بپوشانند و روی چهار چوب حامل بگذارند. 13 «خاكستر قربانگاه را بايد دور بريزند و خود قربانگاه را با يک پارچهٔ ارغوانی بپوشانند. 14 تمام وسايل قربانگاه از قبيل آتشدانها، چنگكها، خاکاندازها، كاسهها و ظروف ديگر را بايد روی پارچه بگذارند و پوششی از پوست بز روی آنها بكشند. آنگاه چوبهای حامل را در جاهای خود قرار دهند. 15 وقتی كه هارون و پسرانش، كار جمع كردن خيمهٔ عبادت و كليهٔ وسايل آن را تمام كردند، بنیقهات آمده، آنها را بردارند و به هر جايی كه اردو كوچ میكند ببرند. ولی ايشان نبايد به اين اشیا مقدس دست بزنند مبادا بميرند، پس وظيفهٔ مقدس پسران قهات، حمل اشیا خيمهٔ عبادت است. 16 «العازار پسر هارون، مسئول روغن برای روشنايی، بخور خوشبو، هديهٔ آردی روزانه و روغن تدهين باشد. در واقع، نظارت بر تمام خيمهٔ عبادت و هر چه كه در آن است به عهدهٔ او خواهد بود.» 17 سپس خداوند به موسی و هارون فرمود: 18 «مواظب باشيد بنیقهات در حين انجام وظايف خود از بين نروند. 19 آنچه بايد بكنيد تا ايشان به هنگام حمل مقدسترین اشیا عبادتگاه نميرند، اين است: هارون و پسرانش با ايشان داخل عبادتگاه شده، آنچه را كه هر يک از آنان بايد حمل كنند به ايشان نشان دهند. 20 در غير اين صورت، ايشان نبايد هرگز حتی برای يک لحظه داخل قدس بشوند، مبادا به اشیا مقدس آنجا نگاه كرده بميرند.»

وظايف بنیجرشون

21 خداوند به موسی فرمود: «همهٔ مردان سی ساله تا پنجاه سالهٔ طايفهٔ جرشون از قبيلهٔ لاوی را كه میتوانند در خيمهٔ عبادت خدمت كنند، بشمار. 24 وظايف ايشان از اين قرار است: 25 «حمل پردههای خيمهٔ عبادت، خود خيمه با پوششهای آن، پوشش پوست بز بالای آن، پردهٔ در ورودی خيمه، 26 حمل پردههای ديوار حياط و پردهٔ در ورودی حياطی كه در اطراف قربانگاه و خيمهٔ عبادت است، به اضافهٔ حمل طنابها و تمام لوازم ديگر. ايشان مسئول حمل و نقل اين اشیا هستند. 27 هارون و پسران او، اين وظايف را برای جرشونیها تعيين خواهند نمود، 28 و ايتامار پسر هارون بر كار جرشونیها نظارت خواهد كرد.»

وظايف بنیمراری

29 خداوند فرمود: «همهٔ مردان سی ساله تا پنجاه سالهٔ طايفهٔ مراری از قبيلهٔ لاوی را كه میتوانند در خيمهٔ عبادت خدمت كنند، بشمار. 31 هنگام حمل و نقل خيمهٔ عبادت، ايشان بايد چوببست خيمه، پشتبندها، ستونها، پايهها، 32 ستونهای اطراف حياط با پايهها، ميخها، طنابها و هر چيز ديگری را كه مربوط به استفاده و تعمير آنها باشد، حمل كنند. «وظيفهٔ هر کس را با ذكر اسم، به او گوشزد نما. 33 مردان مراری نيز بايد تحت نظر ايتامار پسر هارون انجام وظيفه كنند.»

سرشماری لاويان

34 پس موسی و هارون و رهبران ديگر، طايفهٔ قهات را سرشماری كردند. 35 مردان سی ساله تا پنجاه ساله كه میتوانستند در عبادتگاه خدمت كنند 36 جمعاً ۲,۷۵۰ نفر بودند. 37 اين سرشماری بر اساس دستوری كه خداوند به موسی داده بود، انجام شد. 38 تعداد مردان طايفهٔ جرشون جمعاً ۲,۶۳۰ نفر بود. 42 مردان طايفهٔ مراری ۳,۲۰۰ نفر بودند 46 به اين طريق موسی و هارون و رهبران قوم اسرائيل، تمام لاویان سی ساله تا پنجاه ساله را كه قادر به خدمت و حمل و نقل خيمهٔ عبادت بودند، شمردند. جمع كل آنها ۸,۵۸۰ نفر بود. 49 اين سرشماری بر اساس دستوری كه خداوند به موسی داده بود، صورت گرفت.